Успадкування земельної ділянки фактично це перехід права власності на земельну ділянку від спадкодавця до спадкоємців. При здійсненні цього процесу застосовуються загальні норми та підстави для спадкування, які визначенні в законодавстві і для інших об’єктів спадкування, тобто для іншого нерухомого майна.

Деякі особливості спадкування землі пов’язані з характеристиками землі, як об’єкту цивільного товарообігу та, відповідно, об’єкту спадкування. Це, наприклад збереження її цільового призначення; виникнення права власності на землю тільки після відповідної державної реєстрації.

Тому, процес оформлення спадкових прав на земельну ділянку вибудовується з урахуванням наступних особливостей.

До оформлення спадщини мають бути перевірені правовстановлюючі документи на земельну ділянку, які належали спадкодавцю, стосовно наявності реєстрації. Тільки наявність реєстрації права власності у відповідному реєстрі речових прав буде підтвердженням права власності спадкодавця на таке майно. Саме після реєстрації в державному реєстрі речових прав на нерухоме майно виникає, змінюється чи припиняється право власності на земельну ділянку. Нові норми щодо необхідності реєстрації своїх прав у реєстрі діють з початку 2016 року, тому наявність державних актів про право власності на земельну ділянку не буде достатнім підтвердженням права власності.

Спадкодавцям слід заздалегідь потурбуватись про належне оформлення своїх прав на земельну ділянку. Треба врахувати, що реєстрація права власності на земельну ділянку вимагає наявності визначених законодавством документів та послідовного здійснення певних кроків .

Для державної реєстрації необхідно підготувати наступні документи:

  • витяг з Державного земельного кадастру (не має потреби подавати у випадку, коли документи, які є підставою виникнення, переходу чи припинення права власності містять в собі інформацію про кадастровий номер);

  • копію та оригінал паспорту заявника;

  • копію та оригінал ідентифікаційного номеру;

  • підтвердження оплати адміністративного збору (0,1 розміру мінімальної заробітної плати);

  • документ — підстава виникнення права на ділянку (договір купівлі-продажу чи дарування, рішення суду, тощо);

  • довіреність, якщо документи подаються представником;

  • оригінал та копію паспорту, ідентифікаційного номеру представника, якщо документи подаються представником.

При наявності вказаних документів процес реєстрації права власності на землю буде нетривалим та завершиться видачою відповідного витягу з реєстру, що дозволить нотаріусу починати оформлення свідоцтва про право на спадщину.

У випадку, коли право власності на земельну ділянку не підтверджується інформацією з реєстру речових прав на нерухоме майно, радимо звернутись до спеціалістів для виправлення такої ситуації.

Говорячи про цільове призначення земельної ділянки, слід пам’ятати про певні обмеження, що існують в земельному законодавстві щодо земель сільськогосподарського призначення. Сьогодні існує заборона (мораторій) на продаж та інше відчудження таких земель. Але суттєвого впливу на порядок успадкування таких земельних ділянок ця заборона не має. Спадкування земельних ділянок, що підпадають під дію мораторію (земельних ділянок, що перебувають у власності громадян та юридичних осіб, для ведення товарного сільськогосподарського виробництва та земельних ділянок, виділених в натурі (на місцевості) власникам земельних часток (паїв) для ведення особистого селянського господарства), відбувається на загальних підставах.

Враховуючи положення Земельного кодексу про права іноземців на землю, слід пам’ятати про особливості в питанні щодо спадкування земельних ділянок іноземними громадянами та особами без громадянства.

Оформлення такими особами спадкових прав на земельні ділянки буде здійснюватися як зазначено вище, тобто за загальними правилами, але в законі встановлено обов’язок іноземного громадянина або особи без громадянства, що прийняли у спадщину земельну ділянку сільськогосподарського призначення, протягом року відчужити таку земельну ділянку, тобто продати, подарувати, передати в інший спосіб іншій особі право власності на цю землю. Невиконання зазначеної вимоги є підставою для примусового припинення прав власності на земельну ділянку, та яке має бути здійснене у судовому порядку.

Висновок: особливих проблем при успадкуванні земельних ділянок у вас не має виникнути тільки у разі наявності належним чином оформлених документів про право власності спадкодавця на цю землю. Але враховуючи різні вимоги щодо такого оформлення в різні часи короткої історії набуття прав власності на землю, зустрічаються і різні документи та ще по різному оформлені щодо прав власності на земельні ділянки — державні акти, рішення органів місцевого самоврядування , судові рішення тощо. Зверніться заздалегідь до спеціалістів для правової експертизи вказаних документів та отримання відповідної консультації про порядок приведення їх у порядок відповідно до вимог сучасного законодавства.